Thursday, June 23, 2011

bukan mudah menjadi lelaki

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

sharing number 48
selamat petang semua. so, sihat tak? okay lah. Alhamduillah jika sihat.. jika tidak .. Alhamdulillah juga cuz atleast berkurang dosa-dosa kita kat dunia ni. 

entry kali ni tentang lelaki.. kenapa saya cakap 'bukan mudah menjadi lelaki?' saya nak cite ni bukan sebab apa tapi disebabkan lelaki sekarang terlalu mengambil jalan mudah .. yelah, bila orang lain kahwin, dia pon sibuk nak kahwin tapi .. segala ilmu tak cukup. antaranya ilmu agama .. 

korunk pernah terfikir tak bila adanya orang lelaki yang mabuk dengan enjoy dan nak kahwin cepat tapi ilmu takde .. korunk rasa.. depa tu boleh memimpin tak? meh sini den share apa yang nak dipertikaikan. 


tanggungjawab-suami


Tanggungjawab
tahukah anda bahawa apabila seorang lelaki yang sudah berkahwin itu mempunyai 4 tanggungjawab terhadap perempuan disekelilingnya?? hal ni paling utama sebab ada jugak kisah-kisah disekeliling ni yang membuatkan eden rasa menyampah. takde lah menyampah kat dia tapi dengan perangai dia. kenapa? sebab .. lelaki ni.. dia sibuk sangat nak kahwin .. tapi korunk nak tau apa jadi time dia kahwin? sebelum dan selepas?  huh ~ 

sebelum kahwin - sibuk suruh mak antau rombongan meminang kat rumah perempuan tapi .. cincin tak beli lagi .. duit pun takde nak buat barang hantaran .. korunk terfikir tak apa yang eden fikir?

ketika nak kahwin - sibuk sangat menggatal nak kahwin. konon dah cukup syarat tapi .. duit nak kahwin tak cukup .. at last, pakai duit mak dia 2k .. then korunk pk die ganti tak? hurm .. haram~ camtu dah cukup syarat? haish~

dah kahwin - bila dah kahwin .. ingatkan dah senang lah kan.. rupe2nye .. kredit takde.. mesej mak .. "mak, topupkan rm10 eh kat nombor ni" huh~ terbakau tak korunk baca?? ape jenis la kan.. 

tahu tak apabila seseorang lelaki itu diciptakan didunia ni.. dia telah dibekalkan tanggungjawab yang besar? ingat senang-senang je hidup .. kahwin ada bini .. ada anak .. anak cucu cicit .. berangan boleh le derr..  ko nak bagi diorunk tu makan apa?? pasir ?? pokok kertas yang mak ko tanam kat tepi umah? fikirlah weh~ 

eden bukan apa .. cuma rasa geram gile dengan lelaki cam ni.. DAN ... eden tak cakap semua lelaki itu sama k~ sesetengahnya sahaja .. yang mungkin cetek ilmu dunia dan akhirat. maaf jika terkasar . 

jadi makanya .. para lelaki .. tolonglah padatkan ilmu dunia dan akhirat dalam diri anda.  kerna . lelaki telah diberi kepercayaan oleh Allah sendiri untuk menjadi seorang pemimpin dan bukannya bakal dipimpin .. saya sungguh kesal .. even perkara ini tidak terjadi pada saya tapi kejadian yang menimpa disekeliling saya membuatkan saya marah sangat dengan mereka yang tidak berfikiran panjang ni .. tolonglah~ 

kalau korunk nak tahu apa tanggungjawab seorang lelaki .. click sini dan sini

p/s : tiada kena mengena antara yang hidup atau pun telah meninggal dunia. cerita berdasarkan perjalanan hidup. terima kasih~


Lelaki adalah pemimpin bagi seorang wanita
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

2 comments:

cman jeini said...

berdiri d kaki sendiri adalah cara yg terbaik utk mengukir sejarah hidup..
mcari kbahagiaan dr ilahi..so nice=)
segala usaha tuhan yg menentu kan..

sonok dpt share cite kat blog nih..
utk insan gemilang dan terbilang..1M =)

cx's said...

tq sudi read and share here. really appreciate it cman jeini!! =)