Tuesday, June 14, 2011

lelaki vs perempuan

Bismillahirahmanirahim
Assalamualaikum w.b.t

sharing number 21
apa yang lelaki suka apabila perempuan tidak suka?  apa yang perempuan suka apabila lelaki tidak suka? persoalan terlalu banyak... tetapi siapa yang mampu menjawabnya sehingga kedua-dua belah pihak bersetuju akan pendapat itu? the answer is .. NO ONE can give the answer.  just follow this entry and maybe you can think and think..

lelaki tidak suka apabila :
  1. wanita tidak tahu memasak
  2. wanita yang gedik
  3. wanita yang tidak pandai jaga diri
  4. wanita yang selekeh
  5. wanita yang t'hegeh2 dgn lelaki
kata lelaki. ciri-ciri ini tak boleh dibuat isteri.
NAMUN.. sedarkah lelaki bahawa setiap yang mereka pinta itu..  wanita sanggup berkorban apa sahaja demi menjadi yang terbaik di mata seorang lelaki?  tidak sedarkah mereka??
DAN apabila seorang wanita mula bersuara untuk meminta sedikit perubahan dalam diri seorang lelaki yang mereka sayangi.. untuk sesuatu kebaikan iaitu :
  1. solat lah 5waktu sehari
  2. berhentilah merokok
  3. simpanlah duit mulai sekarang demi masa depan
kata wanita. hal ini adalah untuk kebaikan bersama kelak.
NAMUN.. sedarkah lelaki bahawa 3 perkara yang dipinta ini..  TIDAK SANGGUP lelaki KORBANKAN??
KENAPA? ...
  • rokok
  1. sudah sebati dgn mereka. jika b'henti, badan akan sakit. <ubat niquitin ad. alsn je tu>
  2. tk macho bile lelaki tk hisap rokok
  3. kwn2 sume hisap rokok.. tkkn gara2 ko aq nk berhenti rokok?
  4. rokok ni aq bli dgn duit aq sndiri.. bkn duit ko.
 senang kan jawapan mereka? ... renungkanlah
  • solat 5 waktu
  1. nanti kite da kawin.. i janji,i solat k?
  2. kite pegi makan2 dlu, tgk wayang. then nty kite solat la. alarh.. kejap je < akhirnya.. tinggal juga solat>
  3. nanty i qada' la.
  4. leceh la pompuan nih <dlm hati b'kta2>
sampai begitu sekali kan lelaki bagi alasan? .. urm.
  • simpan duit untuk masa depan
  1. alarh.. duit senang cari, nanty kite nak kawen.. i simpan la duit.
  2. mude lagi nih.. duit ni kite enjoy dlu..
  3. nanti i menabung la..
  4. gaji i siket sangat.. u je la menabung.. gaji u kan tinggi..
  5. cukuplah duit ni kalo nk suruh i tnggung u sorang. < tk t'fikirkah bile kawen nty? anak2?>
begitu la ragamnya lelaki apabila wanita sedakar meminta 3 perkara ini sahaja..  dengan itu.. tak perlulah lelaki meminta lebih-lebih daripada seorang wanita jika diri sendiri tidak boleh untuk berubah demi kebaikan ..
TAPI.. tak semua lelaki sama.. =)  ya! itu memang benar.. bingkisan ini bukan untuk kita rendahkan martabat sesiapa..  ianya sekadar luahan hati seorang wanita yang menginginkan agar lelaki itu sedar akan kebenaran hidup yang sebenar.
ingatlah.. kita sering inginkan kesempurnaan daripada seseorang.  namun diri kita sendiri belum tentu sempurna untuk seseorang itu.
janganlah dihukum wanita yang tidak tahu memasak itu sebagai alasan jika lelaki tidak mampu untuk tinggalkan rokok yang boleh membwa maut terhadap diri mereka.
ingatlah.. Allah jadikan wanita untuk dilindungi.. bukan untuk melindungi.
bertolak ansur itu amalan mulia
"lahirkanlah keikhlasan daripda hatimu"

2 comments:

cman jeini said...

laki vs pompuan ekk..
menyentuh mengenai perasaan pompuan memang perfect..very sensitif..maklum la laki kan takde prasaannnn;)..sbb laki boleh limit kan prasaan..dgn niat tidak meluka kan perasaan org lain..laki pon tau sedih apeee??..hah sedih..huhu..tak yah nak sedih sgt laaa:p

bg pompuan yg gedik ke ape ke tu memang peiel die ropee itu..that not big deal..laki pon bukan baguih sngt pon..tak masyukk..semua tu kuasa tuhan..ade hikmah setiap kejadian..

tq sbb beri kesedaran..berpesan-pesan sesama umat..;}

cx's said...

tq cman jeini for reading this entry. really appreciate it! =)