Pencapaian Malaysia

Bismillahirahamanirahim
Assalammualaikum w.b.t

sharing number 28

MALAYSIA makin maju. kan? =) siapa yang tak sependapat dengan saya? shuh! pergi jauh2!! heheh. =p sebagai anak MALAYSIA .. saya bangga walaupun kita tidak setanding negara yang lebih maju ... kenapa saya kata maju? sebab .. guna DNA mohon sijil kelahiran .. =) apa yang bangga sangat? okay .. let's move here .. I will tell you ..

keputusan ujian asid deoksiribonukleik atau lebih femes dengan nickname dia DNA kini digunakan sebagai dokumen sokongan kepada warga yang memohon sijil kelahiran dan sijil kewarganegaraan ..
macam mana ya? tak faham lah..

okay. macam ni, DNA ini digunakan bertujuan sebagai dokumen sokongan terhadap pemohon yang baru nak mohon sijil kelahiran untuk dipertimbangkan oleh JABATAN PENDAFTARAN NEGARA (JPN).. maknanya “Ujian DNA ini hanya boleh dijadikan dokumen rujukan untuk memudahkan proses permohonan dalam kes tertentu apabila tiada bukti dokumen atau saksi bagi mengesahkan dakwaan".

cara yang macam mana dapat membantu pun, kita tak pasti sebab hal macam ni, just orang tertentu je yang tahu. so, no need to ask so many question because they have to keep the secret.. maybe this process is complicated. maybe la kan. who knows right? =) jangan nak pertikai sangat lah. hehe

walaubagaimanapun, pemohon perlulah menanggung sepenuhnya kos untuk menjalankan ujian ini dan JPN jugak tidak akan mengabaikan peraturan lain yang ditetapkan di bawah Perlembagaan Persekutuan bagi mengelakkan sebarang permasalahan dikemudian hari.
“Setakat ini, JPN menerima lapan ujian DNA sebagai dokumen sokongan,” katanya selepas menyampaikan sijil kewarganegaraan dan kelahiran kepada 157 penerima di sini, semalam."
"Semua sijil itu diberi mengikut Perkara 19(1), Perkara 15A, Perkara 15(2), Perkara 15(1) dan Perkara 16 Perlembagaan Persekutuan selain menerusi Program MyDaftar. Hadir sama, Ketua Pengarah JPN, Datuk Alwi Ibrahim."

selain itu juga, warga asing akan didaftarkan mengikut sistem BIOMETRIK menjelang 2012 bagi membolehkan kerajaan mendapat data lengkap jumlah mereka di negara ini termasuk pemegang kad Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR).


maju kan negara kita MALAYSIA sekarang? yelah, even tak setanding dengan negara lain, at least makin berkembanglah kan kemajuan MALAYSIA? =) kalau ada yang tidak setuju dengan saya, maybe you need to ask your self like this maybe ---> "korunk tue warganegara mana nak sangat pertikai kejayaan dan kemajuan Malaysia?" NAH! hambik! huhu

okaylah, itu je yang nak saya sampaikan.. jika anda kurang faham dengan penyampaian saya ni, anda bolehlah baca berita lebih lanjut di BERITA HARIAN ONLINE kat SINI .. terima kasih semua! =)

Majulah rakyat untuk Malaysia
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

Post a Comment

0 Comments