menuding 1 jari, 3 selebihnya kembali kepada kita

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

sharing number 52
hye everyone. hari ni aye coret sedikit je. taknak banyak-banyak.  sejak kebelakangan ni, aye selalu perasan yang ramai orang suka tuding jari pada orang lain. maaflah kalau aye cakap camni, ini just my opinion. 

kita sebagai manusia biasa, kita tiada hak untuk menghukum orang lain yang telah melakukan kesilapan dalam hidup mereka. contoh.. apabila seseorang itu terlanjur, pregnant dan buang bayi.. kita tiada hak nak cakap "kami benci orang yang membuang bayi" .. actually bila kita buat camtu, kita menghukum mereka.. dalam situasi diorunk, mereka tertekan .. cukuplah mereka dah membuat kesilapan tapi apabila kita tekan mereka, cemuh mereka, makanya terjadilah keadaan sebegitu.


memang benar mereka bersalah tapi .. korunk tau ke yang mereka tu mugnkin dah menyesal dan bertaubat? korunk tak tahu kan? jadi, janganlah hukum mereka tetapi berilah mereka peluang untuk memperbaiki dan bertaubat kembali kepada Allah.. kita yang kena bantu mereka. dugaan itu boleh datang bila-bila. ntah hari ni? esok? tulat? Allah itu Maha Adil, Maha Mendengar dan Maha Menguji .. tak mustahil untuk Allah uji kita dengan cara yang sedemikian. 

jika nampak sesuatu yang orang lain buat yang tak baik, kita tak perlu sebar cerita sambil bermegah-megah kononnya kita ni baik sangat..  bila diorunk buat salah, kalau berani sangat, pergi tegur depan-depan. kalau tak berani, cuba nasihat dan if diorunk still tak dengar, korunk diam dan tutup mulut. jadikan pengajaran dan berdoa agar kita tidak terjebak ke kencah sedemikian ..  hari mereka dah tiba untuk diuji, tapi hari kita diuji? renungkanlah.


1 menuding, 3 kembali
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

Post a Comment

5 Comments

Anonymous said…
walau orang tu baik macam mana sekali pun, bila sekali dia buat silap, sampai bila2 orang akan pandang silap dia tu.. hilang semua baik yang dia buat selama ni di mata semua orang, yang buruk tu jugak disebut-sebut.. kannn? haihh itu lah kita ni sapa lah sangatt kan nak hukum2 orang.. senyap sudah la, bajet bagus je.. hahah okay terelmo -.-'
aamalinaazman said…
betol! nnti kite pon akan diuji gak
bombay said…
Sama macm kes budak ADINDA EVANS aritu..ramai yang memaki maki dye..xlame lepas tu, dye ckp dye nak berubah..stil orang maki and kutuk dye lagi..memang dye ade buat salah, tp tu dulu..
Nasz said…
betul tu..sebelum nak tegur orang lain pun kena tengok diri kita sendiri..

MOHD NASER.com
Anonymous said…
maun share ~~~ mohon yek ~~~