Saturday, August 27, 2011

3 Golongan yang tidak diterima Allah Puasanya

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t


AP mode
hye korunk. bulan ramadhan dah nak kepenghujung. marilah sama-sama kita manfaatkan masa yang ada. cx nak share sedikit jak. rasanya masih belum terlambat untuk share bersama :) antara golongan itu adalah :


Isteri yang berani menentang suaminya / 
Suami yang kasar pada isterinya
isteri adalah tanggungjawab seorang suami. ketika menjadi seorang isteri, dia harus menuruti apa yang diperintahkan oleh suami selama masih dalam haq (benar) yakni jalan yang diredhai Allah. sebaliknya juga, walaupun isteri secara batin dan lahir lebih lemah dibanding suami, tapi suami tetap jangan sewenangnya melakukan hal yang kasar bahkan memukul isteri. dengan itu, puasanya tidak diterima Allah.

Anak yang derhaka kepada orang tuanya
seperti yang kita tahu akannya, bahkan didalam al-quran pun jelas menyatakan: jangan berkata ah! uh!  kepada orang tua. jika ketika kita solat dipanggil, kita perlu untuk menguatkan bacaan agar lebih kuat sedikit agar orang tua kita mendengarnya dan tahu kita sedang solat. 

orang yang menyakiti sesama muslim
hadis : muslim itu ibarat satu tubuh, apabila salah satu anggota tubuh sakit maka tubuh yang lain turut merasa.maka dengan itu, kita sebagai Muslim tidak boleh menyakiti sesama agar kita terhindar daripada termasuk dalam golongan yang tidak diterima puasanya.

*

InsyaAllah agar perkara ini dapat sama-sama kita hindarkan dan cuba menjadi anak yang soleh dan solehah dan juga menjadi jiran tetangga yang mampu membantu dan meringankan beban sesama kita. InsyaAllah.

Ya Allah, Ampunilah dosa kami, Amin.
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

6 comments:

My Name is Mar said...

Astaghfirullah al azim..

sekamar rindu said...

salam cx.

semoga Allah SWT menerima semua amalan puasa kita..

selamat menyambut hari raya buat cx sekeluarga.....maaf zahir dan batin..

SoLy SoLicious said...

semoga menjadi pedoman bersama :)

Saiazuan said...

kita trdedah pada 2 dan 3

EjAt_mU89 said...

jln cni

kotak bulat said...

emmm..semoga amalan puasa kita diterima Allah