Friday, August 26, 2011

7 sifat syaitan yang perlu ditiru

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

AP mode
sharing number 98
selamat pagi, petang, tengahari dan malam buat readers. :) kenapa banyak sangat selamatnya beratur? ehhehe, yelah, mungkin korunk baca entry cx dilain-lain waktu kan? heheh. okay, kali ni cx nak share sifat syaitan yang perlu ditiru ..


1. Pantang menyerah
Syaitan tidak akan pernah menyerah selama keinginannya untuk menggoda manusia belum tercapai. Sedangkan manusia banyak yang mudah menyerah dan sering mengeluh dalam menggapai sesuatu ataupun dalam menghadapi ujian ALLAH SWT.

2. Kreatif
Syaitan akan mencari cara apapun dan bagaimanapun untuk menggoda manusia agar tujuannya tercapai, selalu kreatif dan penuh idea. sedangkan manusia selalu jak malas. kebanyakan manusia selalu ingin  mendapatkan sesuatu dengan cara yang mudah, padahal cara tersebut boleh merugikan orang lain. yang haram dihalalkan.

3. Konsisten
Syaitan diciptakan tetap konsisten pada pekerjaannya, tak pernah mengeluh dan berputus asa. sedangkan manusia banyak yang mengeluhkan pekerjaannya, padahal banyak manusia lain yang masih menganganggur dan memerlukan pekerjaan.

4. Menghormati
Sesama syaitan tidak pernah saling menyakiti, bahkan selalu bekerjasama untuk menggoda manusia. Sedangkan manusia, jangankan peduli terhadap sesama, kebanyakannya saling bermusuhan, membunuh dan menyakiti. hasad dengki jak lebih.

5. Brilliant
Syaitan paling bijak dalam mencari cara agar manusia tergoda. sedangkan manusia banyak yang tidak kreatif, bahkan banyak yang jadi peniru dan plagiarism , taknak cipta benda baru. kat blog ni pon banyak jak copycat. kan? :) cx tahu siapa yang copycat entry cx.

6. Tidak minta balasan
Syaitan bekerja 24 Jam tanpa mengharapkan balasan apapun. sedangkan manusia, tidak dibayar tidak akan dilakukan. Harusnya kita saling membantu kepada sesama umat manusia kerna keikhlasan itu besar ganjarannya.

7. Suka berteman
Syaitan adalah mahluk yang selalu ingin berteman, berteman agar banyak temannya di neraka kelak. sedangkan manusia banyak yang lebih memilih mementingkan diri-sendiri dan egois. manusia dalam mengerjakan sesuatu cenderung ingin menonjolkan kemampuannya sendiri dibanding bekerja sama dengan orang lain.

so korunk, boleh ditiru atau tidak ni? memang syaitan jahat sifatnya tetapi kita ambil sifat itu daripada positive side.  InsyaAllah. sama-samalah kita ya :) 

Subhanallah Ya Allah Ya Tuhanku
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

9 comments:

momo said...

betul2...
bak kata perpatah
'use enemy weapon as our weapon'

~moga ini baik, insyaAllah~

Khairull-Dean said...

bahaya tajuk nie.... hehehe.. beware ea...

waeda alias said...

nice entry dear. mohon share di muka buku :D

Zul Fattah said...

haha..betul jugak eh.. entry yg berguna..boleh jadi pngajaran ni..

p/s ; boleh tak awak, setting komen..buat popup window ..senang org nk komen..

Cik Bell said...

hahahha..betulll...setuju sesangatlah

AsyieqiN Rkey said...

hehe..dalam jahat ada baiknye..

amik yg positif kan?=)

syazwani 'atiqah said...

nice entri cx...

mr.dinie said...

mr syaitan..tlongla ajar sy..hihih

sekamar rindu said...

salam..

tajuk yang agak gempak..

tapi apa yg diperkatakan semuanya btul..

syaitan tak akan putus2 menyerah untuk memesongkan anak adam sama ada lelaki dan wanita..

kalau pada wanita islam, syaitan byk cara untuk menggoda manusia untuk membuat dosa..dan syaitan tahu kecedrungan nafsu kita sbg manusia.

untuk maklumat lebih lanjut boleh ke link ini..

http://pmram.org/index.php?option=com_content&view=article&id=483:cara-syaitan-pengaruhi-wanita&catid=5:lain-lain&Itemid=67