Friday, August 5, 2011

Kadar Zakat Fitrah 1432H/2011

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

sharing number 10
korunk dah tahu belum kadar zakat fitrah tahun 2011 ni? haa. if belum, mari aye share. :) Sebelum tu, biar aye share makna zakat terlebih dahulu. 

Menurut Bahasa, zakat berarti : tumbuh; berkembang; kesuburan atau bertambah (HR. At-Tirmidzi) atau dapat pula berarti membersihkan atau mensucikan (QS. At-Taubah : 10)  

Menurut Hukum Islam (istilah syara'), zakat adalah nama bagi suatu pengambilan tertentu dari harta yang tertentu, menurut sifat-sifat yang tertentu dan untuk diberikan kepada golongan tertentu (Al Mawardi dalam kitab Al Hawiy)

Syarat-syarat wajib Zakat

1. Muslim
2. Aqil
3. Baligh
4. Memiliki harta mencapai Nishab
*Nishab - harta tersebut telah mencapai jumlah tertentu sesuai dengan ketetapan syara'

Kadar Zakat 2011 Mengikut Negeri 


sumber : Mdanif.com

sumber : Zakat Kedah

sumber : Perakan

sumber : Muip

sumber : Decemor.com


sumber : My News

sumber : MySarawak.org

sumber : e-zakat.com

sumber : Mstar Online

sumber : MAIWP

sumber : *carian google

orite, itulah kadar zakat fitrah bagi tahun 1432H bersamaan 2011. Bagi negeri Sabah, aye tak dapat pastikan secara tepat. Jika ada pembetulan, harap ada yang sudi tegur agar kita sama-sama tidak tersesat. heheh tersesat? cam teruk je bunyinye kan, bukan tersesat tapi tersilap :) Thank You! :)

Zakat memupuk hati yang suci dan murni
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

6 comments:

Taufan Bin Ribut said...

tunaikan lah zakat ^_^


Entri Terkini :Ayam beraya

Entri terdahulu :10 alasan munasabah kalau korang tak nak puasa



Watch my video songs ^_^

Nazrul Azam Aliasaa said...

ayuh laksanakan kewajipan membayar zakat..thx for the info..:)

shafiqabdshukor said...

tenks ngan info....
jom sama2 bayar zakat..

cx's said...

@Taufan Bin Ribut yeah. mari tunaikan zakat :)

cx's said...

@Nazrul Azam Aliasaa most welcum :)

cx's said...

@shafiqabdshukor most welcum. ayuh3! :)