Sunday, August 21, 2011

Telur Kupu-kupu yang menakjubkan

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

mode : Autopublish
sharing number 76
share lagi, lagi dan lagi.  kali ni kisah kupu-kupu. bukan kisah dia tapi kisah telur kupu-kupu. korunk pernah tengok? heheh manalah kita boleh nampak kan. sangat kecil tapi kali ni dilihat melalui mikroskopik, so, dengan jelasnya dapat dilihat . cantik tau kawan-kawan :)

Kupu- Kupu Julia Heliconian
Kupu-kupu ni dia baringkan telur-telur dia dekat tanaman Passiflora secara eksklusif sebab dia nak elakkan daripada serangan semut-semut yang lapar.

Julia Heliconian

Telur 

Kupu - kupu Zebra
telur kupu-kupu ni dia ada racun tau korunk dan dia juga ada zat racun lainnya. racun pun ada zat kan? hehe

Kupu-kupu Zebra
Telur


Kupu -kupu Morpho Biru
kupu-kupu ni salah satu kupu-kupu terbesar kat dunia ni tau korunk, sayap dia boleh mencapai 5-8 inci panjangnya.  corak merah yang ada pada telurnya ni adalah reaksi kimia yang mengikuti pembuahan / percambahan benih.

Kupu-kupu Morpho Biru
Telur

camno kawan-kawan? sungguh indah ciptaan Allah sedang kita tak pernah mampu untuk melihat keindahan yang disembunyikan itu :) semuanya sebab Allah nak kita pelajari sesuatu melalui usaha kita sendiri :) tak gitu?

Ciptaan Allah cukup indah
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

5 comments:

Wanie said...

indahnya ciptaan Tuhan..

suke tengok rama2 biru ni..
telur rama2 unik je tengok..

Run Away said...

menarik sgt kan...;d

Sekamar Rindu said...

salam....

sungguh cantik rama-rama kaler biru tuu..

Queen F said...

yang 1st tu telur dia memang berlingkar macam tu ke, yang bulat tu je telur dia? :O

rama-rama morpha biru tu chantek.. :) telur dia nampak macam senang pecah pulak >.<

ohh btw, cx saya ada tag anda :)

http://stalkeronboard.blogspot.com/2011/08/segmen-di-mana-anda-beraya-pada-tahun.html

EjAt_mU89 said...

anda telah diterjah
http://ejatmu89.blogspot.com/2011/08/blog-pilihan-saya-ialah.html