Tuesday, September 6, 2011

Yogurt ubati Stress

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

AP mode
sungguh pantas masa berlalu. ada yang dah mula bekerja, yang bersiap untuk memulakan kuliah semula pon semakin hari semakin ramai mencari keperluan yang diperlukan.  korunk camne? masih beraya lagi ker? :) mesti korunk happy jerk bila beraya kan. dan pastinya stress bila terpaksa bekerja semula? huhu. ayuh cx share tentang yogurt yang ubati stress.


Menurut sekumpulan pengkaji Ireland, probiotik, atau bakteria baik yang terkandung di dalam yogurt memiliki potensi untuk mengubah kimia otak dan mengurangkan kecemasan dan gangguan yang berkait rapat dengan tekanan.

fyi, diorunk kaji perkara ini menggunakan seekor tikus yang diberikan probiotik Lactobacillus rhamnosus.  diorunk cakap, bila tikus tu disuntik je, didapati tikus tersebut kurang mempunyai tanda mengalamai stress, cemas dan murung.  tapi kan korunk, pengkaji ni turut menasihati agar tidak memborong kesemua jenis yogurt jika menhadapi kemurungan yang melampau. 

*minda celaru
memang segala kajian melibatkan manusia .. akan diuji dengan tikus terlebih dahulu ke? seperti Sperma buatan ilmuan? 


dunia manusia penuh dengan kepelikan melampau
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

4 comments:

syazwani 'atiqah said...

sabtu or ahad nie br nk cr semua keperluan..raya xde ape yg baru...see u next sem

RinsyaRyc said...

yekeh?

sya tak suka mkn yogurtla...

huhu

http://bulatmata.blogspot.com/
BulatMata

SoLy SoLicious said...

suke mkn yogurt..lalalal~ :)

paling suka perisa strawberi

iMBobo said...

a'ah ek, kenapa tikus? kenapa tak orang utan ke monyet ke.. hehe.. iMBobo baru suka makan yogurt awal tahun ni..sebelum ni xsuka..