Wednesday, February 1, 2012

kenapa susah sangat nak kurus ekh?

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

haaa. kenapa susah sangat nak kurus ekh? hehe. actually bila kita nak kurus, kita memerlukan sedikit sebanyak perancangan yang berfakta dan berpengetahuan. tak boleh hentam keromoh jerk dengan diet ciptaan sendiri. so, maybe entry kali ni boleh membantu korunk. :) 

1. Mengharapkan Hasil yang Tidak Realistik
seminggu sekali makan makanan segera..bersenam seminggu 3 kali.lepas tu berangan nak turunkan berat badan seminggu 2 kilo.mana la nak boleh tercapai..tinggi sangat sasaran nya.bila tak capai sasaran mula la putus asa..

2. Tidak Memeriksa kandungan Kalori
soal kalori perlu la kita ambik kira.apa yang perlu dilebihkan dan apa yang perlu dikurangkan.sebab itu bila nak diet kena belajar.kena ada ilmu.diet bukan bermakna kena berlapar saja..

3. Tidak atau kurang bersenam
kawal pemakanan saja tak kan buat kita kurus.kena bersenam jugak.tak de orang yang punya bentuk badan menawan dengan hanya berlapar.kena bersenam untuk membina otot2 dan membakar lemak.

4. Mengikuti diet untuk sesetengah jenis makanan saja
sekarang ni macam2 jenis diet ada..diet protein la..diet karbohidrat la.kan?? selalunya diet yang macam ni memang mendadak turun berat badan tapi mendadak jugak la naik berat badan kita bila kita mula mengambil makanan yang sebelum ini kita elak kan.


bersabarlah dalam menghadapi dugaan
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

2 comments:

zareliqa afiqa said...

Kenapa susah sangat nak gemuk nie? =.='

CIK MAY said...

baru org puji kurus da mkn mcm2..haha