Serangga Terbesar di Dunia

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ



Giant Burrowing Cockroach
Juga dipanggil badak lipas, serangga lipas paling berat di dunia ini. Sesetengah orang mengatakan bahawa mereka adalah binatang kesayangan yang baik.Didapati di Australia, serangga ini boleh hidup selama 10 tahun dan boleh membesar lebih dari 3 inci panjang



Goliath Beetle 
Berdasarkan berat dan saiz, kumbang goliath adalah yang terbesar, termasukserangga. Berasal dari Afrika, lelaki boleh membesar lebih daripada 4 inci dan berat100 gram (3.5 auns) pada peringkat larva mereka. Walaupun mereka adalahvegetarian di hutan, mereka sering makan anjing dan kucing.


Tarantula Hawk 
Penyengat besar adalah sangat besar dan ganas, mereka mampu untuk memburudan makan Tarantula. Terdapat cangkuk pada kaki mereka yang mereka gunakan untuk mendapatkan mangsa mereka, dan penyengat (1/3 inci panjang) telahdianggap sebagai salah satu yang paling menyakitkan di dunia.Untungnya, paling jinak melainkan jika diganggu.


 Titan Beetle 
Hutan hujan Amazon adalah rumah kepada kumbang besar yang banyak, salah satuyang paling besar adalah kumbang Titan, Titanus giganteus. Serangga raksasa inimempunyai rahang yang boleh mematahkan pensil, dan dilaporkan mereka bolehmengoyakkan daging manusia. Banyak seperti kumbang, kumbang Titan bolehmengeluarkan bunyi desiran yang kuat apabila terancam.

Dunia Tersembunyi
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

Post a Comment

4 Comments

Gary Asip said…
perghh.. besar tapak tangan tuh~..
maszull said…
asslamualaikum cx's...wah besarnya kumbang tu takut nak pegang kalau dah besar sgt mcm ni...:)
biela bell said…
amboi..besarnya..
subhanaAllah..
Cik TK said…
besarnya kumbang tu!