Cara Mudah Memohon Maaf

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

hye peeps. kita semua merupakan manusia biasa yang tidak pernah lepas daripada melakukan kesilapan dalam kehidupan kita. namun kadang kita ego untuk memohon keampunan. cuba turunkan sedikit ego tu. mungkin juga ada yang malu tapi mahu. so, antara cara yang mampu membantu adalah: *lain orang lain cara.

1. Face-to-face
cara ini merupakan cara yang paling berkesan sebab kita akan berhadapan antara satu sama lain.  kita akan berterus terang dan secara tak langsung bila kita tengok muka orang yang kita dah buat salah, automatically kita rasa sangat rendah hati dan wujudnya belas kasihan atas apa yang telah kita lakukan kepadanya. *tidak sesuai bagi orang yang mempunyai ego tinggi . boleh jadi gaduh .

2. Kad dan Bunga / Hadiah
method ini juga boleh digunakan.  mungkin kita seorang yang pemalu untuk berterus terang secara berdepan.  so, kita mohonlah kemaafan dengan memberikan sesuatu kepada orang yang kita nk minta maaf tu, jangan lupa tulis nota "aku minta maaf , harap kau sudi maafkan aku, aku tahu aku salah" :).  at-laeast terubat sikit hati untuk mereka memaafkan kita. 


3. Telefon
mungkin secara berdepan kita gugup dan malu.  mungkin juga secara bagi kad dan bunga kita masih rasa tak seronok sebab tak dapat jawapan.  jadi, mungkin korunk boleh call directly.  kita tak nampak muka, mungkin dapat kurangkan rasa gugup dan malu.  melalui telefon, kita boleh take time untuk sampaikan mesej kita kepada dia.

4. Mesej / SMS
okay. ini last choice. jika semua yang diatas tak dapat korunk nak apply, korunk bolehlah sms sahaja.  mungkin ada antara kita fikir ianya tak manis dan mungkin kurang sopan tapi at least, kita minta maaf dan sms membnatu kita untuk lebih bercakap ikhlas dari hati ke hati dan ianya juga boleh membantu kita muhasabah diri kita. InsyaAllah :)

didiklah hatimu
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

Post a Comment

1 Comments

maszull said…
assalamualaikum cx...semuanya adalah cara yg terbaik kalau x nak terima juga x tahu la nak buat apa lg kan...:)