Tuesday, November 6, 2012

Tangan Kanan Memberi, Tangan Kiri Tak Tahu


بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

hye peeps! rajin sangatlah update blog.. padahal kerja sekolah tak sentuh lagi. ada sepuluh minggu lagi cx, peperiksaan menjelma. amboi! sakan dengan blog dia naaa ;) okaylah, kali ni cx nak share opinion sahaja. minta ampun minta maaf tiada kaitan antara yang hidup ataupun yang sudah meninggal dunia. 

cx suka observe orang sekeliling tau, apa yang baik, cx ambil .. yang kurang baik, cx renungkan menjadi contoh tauladan untuk cx perbaiki diri cx sendiri.  lately, cx terperasan sesuatu kepada generasi-X .. tahu atau tidak generasi X itu siapa? if tidak tahu, pergi google .. terima kasih :p .. okaylah, apa yang cx perasan adalah mereka ini suka bersedekah tetapi dalam masa yang sama, mereka taknak ketinggalan untuk bagitahu bahawa itu adalah pemberian mereka .. contohnya :

credit : google
X : husband aku bagi RM5 sahaja untuk bagi pada kenduri kahwin .. 
aku tambahkan duit aku lagi RM5 .. segan pula aku bila orang tahu aku bagi RM5 .. 

Y : tak payahlah tulis nama dekat sampul berisi duit itu.. 
tidaklah mereka tahu .. kita bagi ikut ikhlas kita sahaja, takkanlah mereka nak cakap 'RM5 je bagi?' 
*nada menyuntik tapi beralas

X : aku dah tulis nama dekat sampul ni.. ada nama husband aku .. 
takkan aku nak bagi RM5 sahaja? malulah ..

daripada dialog diatas, apa yang korunk boleh simpulkan? nampak tak apa yang cuba cx sampaikan? marilah sama-sama kita bedoa agar kita tidak tergolong dalam golongan sebegini. insyaAllah amin.

ikhlaskanlah pemberian kerna Allah
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

1 comment:

Nasz said...

betul tu. memang ada golongan sebegini. jom kita berdoa agar dihindarkan dari menjadi golongan sebegini.

From,

Nasz

MOHD NASER.COM