Saturday, August 31, 2013

Vertigo

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

vertigo
Vertigo bukan merupakan sebuah penyakit namun lebih kepada gejala yang mengindikasikan adanya penyakit tertentu. Setidaknya ada sekitar sepuluh penyakit yang ditandai dengan gejal vertigo. Vertigo itu sendiri adalah sensasi gerakan atau rasa gerak dari tubuh atau lingkungan sekitarnya, dapat disertai gejala lain, terutama dari jaringan otonomik akibat gangguan alat keseimbangan tubuh. Vertigo (sering juga disebut pusing berputar, atau pusing tujuh keliling) adalah kondisi di mana seseorang merasa pusing disertai berputar atau lingkungan terasa berputar walaupun badan orang tersebut sedang tidak bergerak.

Penyebab umum dari vertigo, keadaan lingkungan, obat-obatan, kelainan sirkulasi, kelainan di telinga, atau kelainan neurologis. Beberapa faktor yang menyebabkan vertigo antara lain karena serangan migren, radang pada leher, mabuk kenderaan, infeksi bakteri pada alat pendengaran dan kekurangan asupan oksigen ke otak. Penderita merasa seolah-olah dirinya bergerak atau berputar atau penderita merasakan seolah-olah benda di sekitarnya bergerak atau berputar.


Antara makanan yang perlu dicegah oleh pesakit vertigo adalah seperti daging, ikan asin, telur, santan, emping jagung, mertabak dan alkohol. makanya, sila jaga diri sebaiknya ya. :) kawal makanan anda! :)

jagalah kesihatan anda
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"


5 comments:

Tetamu Istimewa said...

Assalamualaikum, kunjung balas dan follow di sini.

Salam Kemerdekaan.

Kathy Rbain said...

pening lak tengok gambar tu..

akmaL said...

gmbar tu bergerak2..adakah sy sakit :P

ArELeEz said...

1st time dengor. hmm..

CXopportunities said...

akmal : jika akmal lht gmbr bergerak maknanya akmal skrg dlm keadaan stress. :) tenangkan diri ya :)

areleez: sharing is caring my dear :)