Tips Kekal Awet Muda

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

hai semua. entry kali ini sangat teruja untuk cx kongsikan kepada kalian semua. cara mudah untuk kekal awet muda. cx pasti ramai anak dara diluar sana yang nak kekal awet muda kan? siapa yang tidak mahu. betul tak? perempuan sentiasa inginkan diri mereka kelihatan cantik dan muda. :) okaylah, mari cx kongsikan.

credit: Mr.Google *i love soo young! hehe
Tidur
Tidur amat penting untuk kesihatan tubuh badan anda. Kulit anda juga akan bertambah baik dengan tidur yang mencukupi. Tempoh tidur yang baik ialah 6 – 8 jam setiap hari. 

Cara berjalan
Penting untuk kita berjalan dengan betul. Ada yang berjalan terbongkok-bongkok, ada yang jalan tertunduk-tunduk. Ada yang laju yang amat, ada yang perlahan yang sangat. Cuba berjalan tegak seperti berjalan menuruni tanah landai. Kalau anda berjalan turun bukit, pasti anda akan cuba tegakkan badankan? Berjalan tegak tapi tidak mendada. Berjalan juga senaman yang amat bagus untuk jantung. 

Makan buah-buahan & sayuran
Buah-buahan dan sayuran adalah baik untuk kesihatan dalaman dan juga kulit anda. Ulam-ulaman tempatan juga baik untuk badan. Selain murah, ia juga mudah untuk didapati dan mengandungi khasiat yang sangat tinggi. Jadikanlah ia sebagai amalan harian anda! 

Minum air
Amalkan minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Air akan melembabkan kulit anda serta membantu peredaran darah anda. 

Jangan merokok
Merokok membahayakan kesihatan. Ia juga merosakkan struktur kulit. Berdasarkan kajian perubatan, merokok menyumbangkan kira-kira 45% faktor penuaan berbanding dengan mereka yang tidak merokok. 

Makan makanan seimbang
Amalkan pemakanan seimbang didalam kehidupan anda. Pastikan diet anda lengkap dengan kandungan vitamin dan mineral yang diperlukan. Dinasihatkan supaya mengambil makanan mengikut piramid makanan yang telah ditetapkan. 

Tangani tekanan & sentiasa berfikiran positif 
Tekanan bukan sahaja akan mempengaruhi kesihatan mental sebaliknya ia juga akan mempengaruhi kesihatan badan anda. Teorinya mudah sahaja, bagi mereka yang selalu gembira pastinya akan kelihatan muda berbanding dengan mereka yang selalu berdepan dengan tekanan. Dan sentiasalah berfikir secara positif. Anda pasti akan berasa lebih tenang jika sentiasa amalkan kehidupan yang positif. Pembacaan buku-buku motivasi juga boleh membantu anda berfikiran positif.

sumber: Yahoo.com

hargailah dirimu
lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

Post a Comment

2 Comments

Unknown said…
soo young..
kiut btuil dia..
faveret shark tu :)