Friday, January 31, 2014

Kes Sweden

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

kredit to Mr. Google

hai semua! seperti yang sedia maklum oleh semua, kes ibu bapa warga Malaysia yang ditahan reman di Sweden masih belum selesai. Terkini reman ibu bapa tersebut di tambah lagi sebanyak 11 hari bagi membantu siasatan. 

Manakala itu, Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah, anak-anak ibu bapa tersebut telah selamat di tukarkan hak jagaannya kepada keluarga angkat Muslim yang berwarganegara Malaysia di Sweden sana. Syukur Alhamdulillah. sekurang-kurangnya, akidah mereka masih boleh diselamatkan.

Apa yang cx nak cakapkan disini adalah, mari bersama-sama kita doakan agar dipermudahkan urusan ibu bapa tersebut. Menurut Islam, jika anak yang berusia tujuh tahun dan tidak mahu solat, dibolehkan untuk memukul mereka. Namun itulah dugaan buat mereka, Allah uji. Tidak mengapa, ayuh kita doakan yang terbaik buat mereka. 

Jika kita mengikut hukum Allah, usah ragu usah kesah, Allah pasti menguji kerana Allah tahu hambaNya itu mampu hadapinya. Dan setiap manusia yang mengikut ajaran Allah, InShaaAllah bantuan akan Allah turunkan kepada mereka. InShaaAllah. Husnudzon. :)


Selamat Tahun Baru China
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

1 comment:

TeTo YakSa said...

Sebenarnya aku lebih setuju dengan ibubapa tersebut, sebab anak kalau tidak di didik dari awal untuk bersolat.maka jadiLah salah seorang seperti aku, sudah umur meningkat baruLah perlahan lahan untuk belajar ilmu agama, itu pun secara perlahan-lahan.. Bygkan betapa susahNya, dan yang paling mencabar pulak, susah untuk meninggaLkan perkara buruk yang sudah menjadi tabiat... x salah untuk ibubapa pukul anak kalo tidak bersolat, rotan paling bagus.. sebab, kalau anak jadi soleh dan sentiasa mendekatkan diri dgn allah, segala yang di lakukan tu adalah untuk diri sendiri dan juga itu adalah bekalan untuk ibubapa ketika pulang ke sisi allah nanti.. hohohoh.. ( sekadar pendapat)