Tuesday, July 8, 2014

Aku Tak Hamaklah Hal Kau!

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Haha. Okay kawan-kawan, jangan salah faham. Tajuk kadang-kala tidak melambangkan intipati sesebuah entry yang hendak dihujah. Baiklah, seperti yang cx katakan, di bulan mulia ini, biarlah entry yang hendak dikongsikan itu bermanfaat dan biarlah menjadi saham akhirat kita. InShaaAllah.

Credit to Mr.Facebook
Nampak tak gambar di atas? Haa, inilah yang cx nak ujahkan kali ini.  Sebab itu tajuk sedekian rupa.  Bukan nak kisah atau lorat atau heran sangat dengan kehidupan orang lain tetapi kita cakap atau nasihat atau tegur adalah kerana kita tak nak orang yang kita kenali atau sayang terusan mendapat dosa free gara-gara tindakan masa lalu.  Kadang mereka tidak sedar bahawa gambar mereka yang tidak menutup aurat itu masih terdedah sedangkan sekarang mereka sudah berubah menjadi insan yang lebih baik dengan berhijab contohnya.

Tahukah kita bahawa gambar lama yang terdedah aurat itu menjadi satu dosa selama mana gambar itu dilihat oleh ajnabi? Bayangkan sehelai rambut kita jika dilihat ajnabi pun telah mendapat dosa, inikan pula rambut satu kepala? Ayuh kawan-kawan! Bukan 'Aku nak hamak sangat hal kau' tapi kerna kita sayang dan kita care :) Mudahan niat kita ini mampu mengubah orang disekeliling kita. InShaaAllah. :) 

Niat kerna Allah
lahirkanlah keikhlasan dihatimu

6 comments:

Siti Aisyah said...

Hmm..Aisyah pernah letak gambar tak pakai tudung kat fb.. masa tu tahun 5.. terpengaruh dgn bdk2, mcm nieyh la jadinya..xpi Alhamdullilah dah padam gambar tuh..huhu.. seb baik smpat padam :'( kalau x dh x ingat dh pass fb tuh -__-

TeTo YakSa said...

Setuju.... lagi2 gambar yang menjolok mata seperti pegang botoL arak ka, bcumbu cumbuan kaaa.. dan sebagai nyaa.. ( untuk lelaki)

ros_reeza said...

thanx untuk ingatan ini :)

Mimi Azirah said...

betul tuh...mcm fb lama sy dlu kwn time blaja dlu tag pic mse dlm blik n time tuh sy xpakai tudung...bis semua sy delete n skang buat fb bru byk pantau pic yg di donlod

Mimi Azirah said...

eh sy lak...akak...hahaha

ArELeEz said...

same2 muhasabah..