9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur 

Dalam dunia kita ni, pasti akan ada orang yang sejenis berdengkur ketika tidur.  CX juga gerenti korang semua pernah jumpa atau memang tinggal bersama orang yang tidur berdengkur. Nak cuba elak? Macam mana nak elak dah kalau orang yang berdengkur itu adalah pasangan korang? Betul tak? Takpa wahai pembaca sekalian, CX pernah tau dengar ceramah ustaz, tak ingat apa nama. Ustaz itu cakap, ada kelebihan juga orang yang berdengkur ini. Apa sahajalah kelebihannya kan? Ustaz cakap, kalau nak tahu suami atau isteri ada tidue dekat sebelah kita atau pon tidak, dengar sahaja dengkurannya. Kalau tiba-tiba senyap, korang boleh kesan dan tahu yang pasangan korang itu cuba meloloskan diri. Haha

9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur 

Ustaz cakap kot pasangan nak keluar lepak dengan kawan tapi isteri tak bagi, terus buat² tidur. Bila isteri dah tidur, pasangan pon bangun dan calibut nak keluar. Tapi dia lupa, dengkurannya itu adalah pemusnah segala taktik. Haha

Okay, kali ini CX nak kongsikan sedikit antara fakta yang ada kaitan tidur berdengkur ini. Pada pengetahuan CX, orang yang tidur berdengkur ini disebabkan oleh cara tidur dia salah. Kedudukan kepala atas bantal kena betul. Lagi satu disebabkan pernafasan dia sempit. Itu apa yang CX tahulah. Jadi dekat sini CX nak kongsi beberapa fakta yang berkaitan supaya kita lebih cakna dan sedikit sebanyak boleh menambah ilmu. InShaaAllah. 

9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur 


Satu daripada lima penduduk dunia berdengkur. 

Korang kena faham tau, jika seorang daripada lima orang itu adalah tidur berdengkur. Korang bayangkan  kalau kita anggarkan lebih daripada satu million orang yamg ada di seluruh dunia ini berdengkur ketika tidur. CX gerenti bumi ini bergetar macam vibration telefon. Cuba kumpul sikit geng mereka dan kita lihat hasilnya. Eh! Tak payahlah kumpul ramai² tu. Cukuplah kalau dalam satu rumah, ada seorang dua yang tidur berdengkur. Berlawan² oii masing-masing! Meriah telinga malam buta. Dah macam orang perang main bom time raya tau! 

Lelaki lebih banyak berdengkur. 

Kalau korang nak tahu, sebanyak 80% orang yang berdengkur adalah daripada kaum lelaki. Hanya 20% sahaja yang tidur berdengkur dalam kalangan wanita. Korang nampak tak betapa tabah, sabarnya seorang isteri yang tidur dengan suami sejenis berdengkur? Boleh kumpul pahala oii! Mana tidaknya, tahap kesabaran kena tinggi tau. Kalau tak, mau rasanya suami diorang kena tidur luar sebab buat bunyi ketika tidur. Kui³

9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur 

Radang amandel (tonsiliti) penyebab kanak-kanak berdengkur.

Okay ini sungguh. Adik CX yang bongsu dulu dia ada tonsil ini. Masa dia kecil rasanya baru darjah satu kot atau masih tadika. Tak ingat pula. Waktu itu, usia kanak² sudah pastilah. Adik CX tidur berdengkur tau. Mana ada budak² berdengkurkan? Peliklah. Lepas itu bawa pergi jumpa doktor dan ya sungguh. Punca dia adalah sebab adik CX ada tonsil. Solusi dia, doktor suruh operate buang. Laser sahaja. Lepas dah operate, doktor suruh adik CX makan aiskrim vanila banyak² sebab nak bagi sejuk tekak. Sukalah dia. 

Posisi tidur mempengaruhi seseorang berdengkur

Kebiasaannya orang yang tidur sejenis terlentang yang lebih cenderung untuk berdengkur. Punca dia sebab saluran bernafasan dia jadi macam sempit. Kalau kita tidur mengiring, ianya boleh dielakkan daripada bunyi dengkuran. Tapi bila dah tidur, lagi² tidur mati, memang tidaklah nak statik mengiring sampai ke pagi. Kematu punggung sebelah. Haha! 

9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur 

Berat badan berlebihan menyebabkan berdengkur

Kebiasaan yang CX jumpa, orang berbadan sedikit chubby, bam² dan montel² comel yang berdengkur. Benda ini jadi sebab lemak yang terbentuk dekat sekitar kerongkong akan menyempitkan saluran udara. Makanya terhasilnya bunyi. Selain itu, lemak dekat perut juga punca yang menyebabkan diafragma berfungsi secara tidak teratur.

Wanita berumur 50-an yang berdengkur sama banyaknya dengan lelaki. 

Ini disebabkan oleh proses penuaan.  Kita ni orang perempuan akan kehilangan otot dan lemak di kawasan kerongkong tau bila dah usia nanti. Lidah, pangkal kerongkong, dan jaringan lain yang dekat akan jadi sedikit menyusut. 


9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur 

Berdengkur menandakan penyakit.

Jangan bawa main tau kalau tidur berdengkur. Bendengkur merupakan gejala obstructive sleep apnea (OSA). Ianya merupakan gangguan umum dan berpotensi serius di mana nafas berulang kali terhenti dan berlanjutan semasa tidur. Fuh! Seram bila kata nafas terhenti tu.

Bunyi dengkur dapat mencapai 90 desibel

Hebat sungguh penangan berdengkur ini eh. Kalau korang nak tahu, dengkuran ni boleh capai sampai 90 desibel tau. Apa benda pulalah desibel ni kan? Korang tak payah pening. Bayangkan sahaja macam ni. Bila orang yang tidur berdengkur ni menghasilkan 90 desibel, ianya bersamaan dengan bunyi kelajuan lori di atas jalan raya tau! Fuh! Korang bayangkan sendirilah.

Merokok menyebabkan berdengkur

Ramai yang tak perasan bahagian ni. Merokok itu punca tau kenapa orang lelaki berdengkur. Asap rokok ni boleh menginfeksi jaringan kerongkong tau. Asap rokoklah punca jaringan kerongkong jadi bengkak. Bila dah bengkak, jadilah sebab orang tidur berdengkur. Dah jadi sempit, macam mana nak lalu dengan mudah. Betul tak? 

9 Fakta Tentang Tidur Berdengkur 

Jadi, korang dah tahu tak sedikit sebanyak fakta tentang tidur berdengkur? 

Makanya di sini, jika ada antara sembilan fakta tentang tidur berdengkur ni yang boleh diubah dan diperbetulkan, cubalah dibaiki. Kita sama² bantu supaya dapat perbaiki cara hidup yang lebih sihat. InShaaAllah. Sumber utama, CX rujuk INI. Terima kasih sudi baca! 

Jagalah Kesihatan demi Masa Depan
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

Post a Comment

6 Comments

Nyamuk Terbang said…
nsb baik x berdengkur ^^
Liyana said…
hahaha... suka fakta no. 9. kuat mcm lori.. haha.. :D
saya eqa ikram said…
salam kenal . bw heree !!
maszull said…
assalamualaikum cx's...kena juga hadapi ngan org yg tido berdengkur ni...hehehehe....:)
klu tlmpau pnt sha mmg akan berdengkur haha
ray said…
kadang2 rasa annoying bila dgr org berdengkur but kesian pun ada jugak. dedua sama banyak.