Wednesday, February 19, 2020

Biarlah Anak Belajar Berdikari

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

Zaman sekarang ini, Ya Allah, bukan anak-anak yang tak boleh hidup sendiri tapi makpak yang melebih-lebih pasal anak. Anak elok sahaja pergi sekolah, tapi makpak yang banyak merumitkan keadaan. Haha! Betul tak? Ya CX faham makpak teruja tapi tak perlulah sampai merumitkan keadaan orang lain, lebih² lagi cikgu sekolah. Kesian tau. Kita bayar yuran untuk didikan cikgu dekat anak-anak kita, bukan untuk tolong basuhkan tupperware anak, tolong jagakan botol air anak, tolong carikan stoking anak yang hilang. Allahuakbar! Semput rasa!


CX sejenis mak yang, kau pergi sekolah, sila berdikari. Tak kuasa mak nak masuk campur kalau kena marah, buat nakal ke apa. Biar dia belajar hidup. Group whatssap pon mak kau ni buat derk sahaja . Ada maklumat , mak ambil. Mak takda nak 'okay noted cikgu' ke semua, tak pernah mak kau nak berbunyi dalam group tu .Kalau cikgu kongsi gambar anak², dah tak ada gambar kau, mak buat tak tahu gak . Kalau ada, Alhamdulillah. I am a happy mother when you know how to be an independent person. Cukup! Zaman sekarang lagi kena ajar anak berdikari. Mak² tak payahlah sibuk nak suruh cikgu ambil gambar, tolong cari stoking hilang ke, botol air tertinggal ke, tak basuh tupperware ke kan. Upst!  Kalau anak CX yang tinggal or hilangkan barang,  esok sila cari. Kalau tak ada, sila belajar daripada kesilapan untuk jaga dan sayang barang sendiri. Dah hilang, tiada ganti. Nasib awaklah. Siapa suruh tak jaga. Melainkan ada yang khianat. Nanti kita siasat leklok naa.

Abah dia pon masa hari pertama hantar anak tadika, salam peluk cium, terus calibut balik. 😅 Tak ada nak tunggu intai² anak buat apa. Haha! Mak dia dok berpantang dekat rumah 😁 Bukan tak sayang anak, bukan taknak tengok dan rekod waktu² indah anak di sekolah tapi bila kita fikir balik zaman sekolah kita dulu², semua itu tak ada. Kenangan itu kita sahaja sebagai murid yang hadapi dan rasainya. Makpak elok sahaja, tak kekwat pon. Almaklum zaman sekarang berteknologi, jadinya makpak macam ambil kesempatan. Sudah²lah manjakan anak². Biar mereka belajar. Biar mereka hadap sendiri kalau buat salah dan belajar macam mana cara menyelesaikan masalah. Waktu inilah mereka nak kenal hidup sebenar. Tak kan kejap² dok panggil mak, mengadu itu ini. Makpak pon boleh tahan lantunnya. Semua orang nak yang terbaik untuk anak² tapi jangan terlalu mengikat. Biar mereka lepas sesekali. Maksud CX, belajar di sekolahlah. Bukan lepas tangan bagi sahaja dia buat bukan-bukan.


CX cerita ini berdasarkan kes anak² makpak yang baru masuk tadika tau. Almaklum, makpak teruja barangkali. Ya CX pon teruja tapi tak perlu melebih-lebih bela anak. Anak CX pon tahun ini baru masuk tadika. Bila balik, CX ambil dia, sementara menanti waktu sekolah habis, CX duduk tunggu dekat depan kereta, dok dengar anak² belajar. Rasa tersentuh dalam hati. Bila dengan cikgu, anak kita jadi lebih behave dan cepat belajar. Anak CX setiap hari ada sahaja cerita dia. Setiap hari ada sahaja nama baru kawan-kawan dia hang disebutkan. Ada sahaja ayat² baru dan ilmu yang dikongsikan. Alhamdulillah. Bila anak dah sekolah, kita mula rasa usia makin tua. Sayu juga hati rasa. Hehe. Semoga anak² kita semua dirahmati, dilindungi dan menjadi anak yang soleh solehah berguna dunia akhirat. InShaaAllah Amin.

Anak ibarat kain putih, coraklah ia.
Lahirkanlah keikhlasan dihatimu 

2 comments:

miza Talib said...

Bila teknologi di salah guna. Tugas guru mengajar bukan jaga anak kita. Miza pakai konsep Allah ada buruk baik jadi kat anak ada hikmah. Sampai cikqilah tercuxuk pensel kat mata pun cikgu tak tau. Padahal benda jadi kat sek 😅

Nisha said...

Assalammualaikum dan hai! Nisha tag CX untuk join satu giveaway. Jemput join ya ^^

https://hadiahbintangjatuh.blogspot.com/2020/02/giveaway-wang-tunai-rm1000-by-mamapipie.html