CUBALAH KAU MENGERTI

Bissmillahirrahmannirahim.
Assalammualaikum sahabat!

perkongsian 6
tentang apa ya? mushkil? JOM! ..
sedang duduk sendirian pada waktu petang di pangkin buatan sendiri .. sayup-sayup angin petang menyinggah dimuka .. terkenang seketika .. sedikit penyesalan dihati.

"anak-anak semua dah berjaya..
masing-masing dah ada kereta besar-besar
TAPI.. singgah menjenguk sesaat pon susah.
hurm" .. <mengeluh sesal dihati>

itulah kata-kata yang keluar daripada bibir seorang bapa yang kini meningkat usianya memenuhi ruang-ruang masa dalam kehidupan yang masih bersisa.  sebumbung bersama isteri tercinta yang juga setia menanti sepanjang usia.. sedikit berkecil hati akan sikap anak-anak sendiri.


<contoh gambar>

adakah anda telah singgah menjenguk ibu bapa anda? atok nenek anda di kampung? jika belum.. pantaskanlah tindakan anda .. sebelum adanya penyesalan dikemudian hari.

kenapa saya coretkan rentetan ini? kerna.. saya sayu dan sedih melihat keadaan kedua orang tua yang kini sendirian hanya ditemani hari-hari yang sunyi tanpa gelak ketawa anak-anak dan cucu-cucu tersayang. sehingga timbulnya kata-kata sayu yang mampu menyentuh hati setiap insan yang mendengarnya.  apatah lagi tatkala melihat keadaan diri yang semakin dimamah usia.


 "Ya Allah.. KAU panjangkanlah usia kedua ibu bapaku dan atok nenek ku agar sempat mereka mengecapi kebahagiaan didunia ini tanpa merasa sedikit pon berkecil hati.  Amin."

jika anda jauh.. lekaslah anda menelefon kedua orang tua anda dan bertanyalah khabar tentang mereka. jika anda dekat, singgah lah menjenguk mereka. bukan harta benda yang mereka pinta.. cuma secebis KASIH DAN SAYANG daripada kita sebagai anak yang telah dididik dan ditatang bagai minyak yang penuh pada suatu ketika dulu.


Allah akan meredhai kita apabila kita diredhai oleh ibu bapa kita.
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

Post a Comment

2 Comments

cman jeini said…
ibu ayah sentiasa d hati...
sedang kite membesar utk mengenali dunia ,masa utk kedue ibu bapa kite berkurangan..tp ibu bape kite paham tntang keadaan kite..
jgn la kite mmbenci kedue ibubape d sbb kan kisah yg silam..suatu hari mase kite sesorg ,mesti teringat teguran nye yg dulu terimbau kembali..
syangi keluarga kite seada nyer..
sobab mereka pon memerlukan kite;]
CXopportunities said…
dats true cman jeini.. tq! =)