betul ke cara aku ni?

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

sharing number 45
selamat menyambut nisfu sya'ban readers. orite, aye kali ni nak share sesuatu yang mungkin korunk dah tahu and mungkin korunk tak tahu.. takpelah, biar aye share jugak k.  apa yang aye nak share ni actually sesuatu perkara yang habit buat kita cuma kita tak perasan. tajuk entry ni pon still aye tak tahu nak letak apa supaya korunk tertarik nak baca.

camni, aye nak tanya.. korunk kalau nak bagi benda tajam pada orang lain.. korunk bagi camne? means, camne korunk pegang benda tajam tu untuk diberi kepada mereka? 

cara pertama
cara kedua

cara pertama atau cara kedua? okay, melalui apa yang aye tahu, aye tak ingat pula siapa yang bagitahu aye tapi time tu aye pergi satu ceramah keselamatan. speaker tu yang bagitahu cara-cara pegang benda tajam apabila nak beri kepada orang. bayangkan yang bulatan merah itu tempat korunk pegang. 

cara pertama :
adalah salah, kerana kita akan mengacu sudut tajam kepada si penerima dan ini akan membahayakan keadaan apabila mereka tidak perasan ketika proses menerima. lagipun, apabila mengacu benda tajam kepada orang , orang akan rasa takut sebab mereka risau jika terkena mereka dan terluka. 

cara kedua :
adalah betul, maknanya bahagian yang tajam itu kita pegang dan arahkan kepada kita .. kenapa? sebab, ketika nak bagi nanti, ianya tidak membahayakan keadaan si penerima. keadaan kita camne? okay, actually apabila kita yang pegang bahagian tajam tu, kita akan alert dan lebih berhati-hati dan ianya dapat mengurangkan risiko kemalangan.
  
*
*
haa. camne korunk pegang selama ni? :) okay, harap ianya berguna. tq sudi luang masa kat sini~ :)


berhati-hatillah dalam setiap perilaku
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

Post a Comment

6 Comments

EMOdisaster said…
wah..ni da men pisau2 pulak ni...ermm..bagi sy pulak la..cre ptama tu da tentu2 salah..cre kedua tu pun mmg btul..tp agak bahaya..cube pikir balik..kalau si penerima tu nak amik secara kasar..or gurau2...mungkin nanti akan terhiris plak kat jari kita...tul x?cara sy plak..klu nak bg org..sy akan pegang pd pemegang pisau tu..tp, bila sy nak bg kt org sy akan hulurkan bhgian yg sy pegang jugak..maknanya mata pisau tu akan menghala ke lantai..boleh bygkan x..?hehehe...terpanjang lak bg komen..
CXopportunities said…
hehe EMOdisaster. tq sgt sudi komen and share knowledge. :) aye fhm maksud anda itu. cara pegang memang la pgg dkt pemegang tapi cara nak bagi tu yang aye cuba ceritkan. hehe. btw thanks tau :)
Gadis Kecil said…
sy guna cara yg kedua.macam yg aye cakaplah, kita akan lebih berhati-hati sbb tak kan kita nak cederakan diri kita sendiri kan. so kita akan alert dgn alat tajam.sy rasa cara pertama tu selalu digunakan oleh pembunuh je. Hihi
CXopportunities said…
aishahNewdestiny tq my dear sudi baca dan komen. sgt hargai :)
--MA-- said…
info yg berguna.tiba2 terpikir sendirian,"selama ni aku bagi pisau kat orang macam ne ek"..hehe..

meh la jenguk blog saya
http://whateveryouls.blogspot.com
CXopportunities said…
MiejaDesu! : tq. :) hrp b'guna ntk semua. okey aye singgah sana. tunggu~ :)