Saturday, August 6, 2011

Mereka memeluk Islam setelah melihat cara 'Pengkebumiaan Islam'

Bismillahirahmanirahim
Assalammaualaikum w.b.t

sharing number 16
Firstly, syukur Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk bernafas lagi pada hari ini di bulan Ramadhan yang Mulia ini. Alhamdulillah. Baiklah, aye nak share tentang orang-orang non-Muslim yang memeluk Islam gara-gara mereka melihat cara Pengkebumian Islam.  Aye terbaca dan suka dengan perkongsian kisah ini di suatu laman. Jadi, aye tertarik untuk share dengan readers. Aye ringkaskan ceritanya agar mudah difahami.

Raja Fahd bin Abdul Aziz Al-Saud
Kisah 1
Seorang Paderi Kristian Itali, telah memeluk Islam selepas beliau menonton upacara pengebumian Raja Fahd bin Abdul Aziz Al-Saud yang ketika itu telah ditayangkan diseluruh dunia dan dilihat oleh orang ramai.  

Faktor Utama : 
Islam bertindak tidak membeza-bezakan antara jenazah si pembesar dengan jenazah orang biasa

Kisah 2
Seorang nenek di USA yang mempunyai seorang cucu yang telah memeluk Islam juga mula memeluk Islam tatkala melihat pengkebumian salah-seorang jiran tetangganya lalu berkata "Kalau aku mati nanti, aku mahu kamu kebumikan aku macam itu juga" 

Faktor Utama :
Cara pengkebumian yang sederhana dan menginsafkan

So, korunk .. Betapa sederhana dan mudahnya Islam ini sehingga mampu menambat hati fitrah manusia. Hidayah Allah itu juga ada dimana-dimana dan segala yang Allah inginkan akan terjadi ketika disebut "Kun Fayakun" .. "Jadilah", maka jadilah ia .. Jadi disini, aye nak cakap bahawa, Islam itu cukup indah dan sempurna. Janganlah sesekali menidakkan agama Allah ini. Carilah ruang buat diri kita agar terus menerus berpegang teguh kepada Islam.

credit to google
Mengapa tidak diambil peluang dari anugerah Allah itu untuk dimanfaatkan? Tidak perlu untuk kesemuanya menjadi Para Ulama tapi cukuplah sekadar menjadi insan yang dihatinya ternyala cahaya keimanan. InsyaAllah.

sumber : Islam itu Indah

My God is ALLAH
"lahirnkanlah keikhlasan daripada hatimu"

22 comments:

Saiazuan said...

brtmbah sahabat kita :)

cx's said...

@Saiazuan Alhamdulillah :)

Sekamar Rindu said...

salam...

Islam adalah agama sempurna hingga hari kiamat...apa saja yg dilakukan menjadi ikutan serta hikmah pada org lain..

alhamdulillah..bertambah umat nabi kita..

Ibtisam Najmi said...

mungkin cx perlu perbetulkan KUNFAYUN kepada KUN FAYAKUN.
;)

cx's said...

@Sekamar Rindu wslm. Alhamdulillah :)

@Ibtisam Najmi Terima kasih Ibtisam! :) cx dah perbetulkan. :)

NasZ said...

Alhamdulillah. Hidayah Allah.

MOHD NASER.com

My Name is Mar said...

Ho-ho-ho...
Kematian itu SCARY..

Pejabat cuti, Blogger pun cuti ke?

cx's said...

@NasZ Alhamdulillah :)

@Mar SCARY. :)

iMBobo said...

betul tu aye! Islam sgt indah..bila tgk lubang kubur tu terdetik dlm hati, bilakah kita akan ditempatkan disitu..

cx's said...

iMBobo :) ingat mati itu baik ntk kita. :)

HAFIZAH HAIRI said...

syukur alhamdulillah .
ini yg kita mahu . ^_^

cx's said...

Hafizah Hairi tq dear! :)

AmyZana said...

hmm...insyaallah :)

cx's said...

@AmyZana InsyaAllah :)

nabila faryzza said...

kematian itu sesuatu yang pasti. Alhamdulillah org bukan Islam terdetik nak peluk islam. :)

cx's said...

nabila faryzza Alhamdulillah :)

azana said...

Alhamdulillah...bertambah saudara kita....:)

cx's said...

@azana Alhamdulillah :)

Nur Zulaikha said...

taraf tinggi mne pun seseorg itu,matinya dibalut kain kapan juga,tidak sutera dan tidak emas kan cik cx's

cx's said...

@Nur Zulaikha setuju dgn zulaikha :)

zeeck said...

alhamdulillah....kematian sangat menginsaf kan..
slamat berpuase! ;)

cx's said...

zeeck selamat berpuasa juga :)