Sunday, June 3, 2012

paku dulang paku serpih

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

dalam kehidupan ni, jangan suka sangat kotorkan HATI tu dengan DENGKI pada orang lain. cermin diri, bersihkan hati, sucikan rohani. InsyaAllah segala perbuatan yang tidak sepatutnya itu dapat dikawal dengan iman dan akal yang waras. :)

jadi diri sendiri itu lebih baik daripada cuba menjadi seperti orang lain untuk puaskan hati orang lain. haaa. faham ke tidak? urm. dah besar kan? ubah-ubahlah perangai tu. ini tidak, asyik cari kesalahan orang lain. padahal orang tu tak pernah sentuh pun kehidupan kau tu. aish! dahlah setiap saat kau nak update status dekat fB tu. konon nak menegur orang lainlah kan dengan update status camtu?

status beliau  ni merujuk kepada orang yang selalu update status fBnya guna bahasa omputih, then beliau ni niat baiklah kononnya nak menegur then update lah beliau status sebegini.
bila kita tak tahu berbahasa omputih, dikatanya kita ni kolot, tak nak belajar tapi bila kita mula praktis cakap omputih sikit.. lain pula cakapnya.  dikatanya kita ni lorat sangat nak cakap omputih padahal salah. aish.. tak fahamlah cx dengan orang yang macam ni, bila kita tak tahu, dihina.. bila kita belajar pun dihina. Allahukhbar! dalam hidup ni, semua benda kita belajar, jika salah.. tegurlah secara baik. tak perlu menganjeng bagai. harasso? :)

tak sampai beberapa minit. beliau update status beliau sebegini rupa. anda ada rasa seperti 'paku  dulang paku serpih' tak? urm. itulah, jangan suka sangat cakap orang, sendiri jugak yang buat. 

tak perlu nak menunjuk sesuatu kebaikan kepada orang lain jika diri sendiri tidak mengamalkannya. tiada faedah pun. apa yang perlu adalah, muhasabah diri. InsyaAllah diri menjadi yang terbaik disamping pencipta nan satu. one more thing, tak perlulah buka aib sendiri. Allahuakhbar!

Mak Temah's says:
kita ni kalau nak cakap orang, nak kutuk orang, nak cari kesalahan orang, cermin diri sendiri dulu. tidaklah malu sekapal kemudian hari nanti kan. makan hati ajerk lah.

dekatkanlah diri dengan Allah
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

2 comments:

nyra said...

ape maksud die dgn "but take heart?"
tak paham la..

my opinion..it's normal for people to make mistake..if we know it's wrong help them in a right way so that he/she will be better and not doing the same mistakes again.

cx's said...

tp die buat mistake b'ulg kali. sgja m'cari mslh dgn org yg tk ggu hdp dia. buang tebiat kot. ;p btw thanks for comment.