Thursday, June 7, 2012

Usahlah Berdendam

بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم
اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ

hye peeps! sihat? alhamdulillah.  dalam sedar tak sedar, dah setengah tahun kita menghadapi tahun 2012 ni. alhamdulillah. pelbagai dugaan, rintangan dan kenangan cx terima pada tahun ini. apa-apa pun terjadi, terima kasih Ya Allah kerna ujianMu kepadaku menandakan aku masih tergolong dalam golongan yang ingin Kau pandang. terima kasih Ya Allah.


kita hidup tak selalunya diatas sebab Allah hantar dugaan dalam pelbagai cara. namun kita sebagai hambaNya yang masih waras dan beriman, perlulah kita tahu cara untuk mengatasinya.  kalian perlu ingat, jangan sesekali kalian buat beberapa perkara :

1. Merungut akan dugaan yang menimpa. 
sebab apa? sebab, jika Allah memberi kesenangan kepada kalian tanpa sebarang ujian dan dugaan, tandanya Allah ingin membuatkan kalian terus alpa kepadaNya. tanyalah diri kalian, adakah kalian bersujud kepadaNya diatas kurniaanNya dibumi ini?

2. Dugaan melalui orang sekeliling.  
Allah uji dengan pelbagai cara. ujian melalui orang sekeliling adalah apabila adanya hasad dengki, fitnah memfitnah dan saling membenci. apa pun yang mereka buat kepada kalian, itu adalah ujian daripada Allah. Allah nak lihat kekuatan kalian, keimanan kalian. janganlah kalian berdendam dan janganlah kejahatan itu dibalas dengan kejahatan. 

3. Berputus Asa.
perkara yang paling tidak perlu kalian lakukan. cubalah menghindarkan diri kalian daripada sikap ini.  dugaan Allah sangat besar, jangan sesekali berputus asa.  angkatlah menadah tangan dan memohon keampuanan serta bantuan daripada Allah. ingatlah kawan-kawan, Allah menciptakan sesuatu dan Allah jua yang memadamkan sesuatu. 

CX:
belajarlah melalui kesilapan orang lain.. USAHLAH KEJAHATAN MEREKA ITU, ENGKAU BALAS DENGAN KEJAHATAN. sucikanlah hati. belajarlah agar sentiasa ingat kepada Allah. ampunkanlah segala dosa dan mohonlah keampunan daripada orang sekeliling. InsyaAllah hidup kita akan diredhai Allah.

ampunilah segala dosaku Ya Allah
"lahirkanlah keikhlasan dihatimu"

5 comments:

Pn. Sheila@CC said...

erm.... btl tu... mesti slu istigfar...

THE LEKAT LEKIT STORY said...

tiada kehidupan tanpa dugaan.. kan??

Nyamuk Terbang said...

btl biar allah jer yg blas stiap kslhn mreka

maszull said...

assalamualaikum cxs...setiap dugaan haruslah kita tempuhinya dgn sabar dan dlm kehidupan ini sentiasa ada banyak dugaannya...:)

Blossom Heart said...

berilah pertolongan Mu pd hambaMu yg lemah ya Allah...amin