adab atau kebersihan?

Bismillahirahmanirahim
Assalammualaikum w.b.t

sharing number 46
actually entry yang ni aye nak combine dengan entry betul ke cara aku ni? .. then bila dah tulis till the end, tup-tup rasa panjang berjela plak. urm.. readers mana rajin nak baca panjang-panjang.. lebih-lebih lagi dengan cara penulisan aye yang bored .. iye idak? huhu. ignore it. :) 

second thing yang aye nak share tadi adalah apabila korunk nak cedok lauk ketika sedang makan. korunk pegang sudu pakai tangan mana? tangan kanan yang korunk sedang guna untuk makan atau tangan kiri yang bersih?

cebesaukan :)

okay, dulu aye ingat lagi cikgu aye cakap, kalau nak cedok lauk sedangkan tangan kanan diguna untuk makan dan ada sisa makanan, jadi kita kena jilat jari-jemari kanan dan bersihkannya, baru boleh cedok lauk. eeeeeuuuwww~~ geli tak? tahu tak apa reason cikgu tersebut? sebab adab kita kena guna tangan kanan. huhu.. time aye dengar cikgu cerita time tu, aye dah geli geleman dah. kotor kot.. <maafkan aye cikgu>

kita sebagai orang Islam tidak menitikberatkan adab itu jika ianya lebih kepada kotor. sebab itu Islam suka akan kebersihan.. jadi, jika hendak cedok lauk ketika makan, sila guna tangan kiri yang bersih itu ya.. adab? tak payah nak adab sangat kalau dah tangan kanan korunk tu dijilat dan pegang sudu .. beradab ke? air liur adalah lebih kotor daripada jari yang bersisa makanan tadi ya kawan-kawan. 

so kawan-kawan, silalah tukar cara anda. jika baru nak makan .. dan tangan kanan pun belum digunakan untuk makan, silalah beradab untuk guna tangan kanan ketika ambil lauk.. sebab apa? sebab.. time itulah korunk boleh tunjuk adab sopan korunk. faham? :) 


okaylah, itu je yang aye nak share .. actually dah lama aye simpan perkara ni .. disebabkan dulu tiada blog, jadi aye diamkan aje. sekarang dah ada blog, so, bolehlah share. :) tq korunk! 


adab sopan itu amalan mulia, namun kebersihan itu lebih utama
"lahirkanlah keikhlasan daripada hatimu"

Post a Comment

10 Comments

Nyamuk Terbang said…
sy kalau mkn guna sudu msti tgn kiri
drikecil
sllu kna mrh
tpi xpndai pgang sudu guna tgn kanan :)
CXopportunities said…
aztiqah sampai sekarang ke? hehe btw thanks!
A'an said…
erh geli lah kalau dah semua pegang2 sudu yg sama.eewww. hehe.
CXopportunities said…
A'an : haha geli kan? eeuuww. haha
kotak bulat said…
err...lupe lak kb amik lauk gne tgan apa..sebb kb biasanya sebelum mkn da amik lauk cukup2
CXopportunities said…
KB : kalau mcm kb oke kot. tp kalu tup2 nak tmbh lauk? hehe.
cm said…
erk..pakai chopstik pon leh, pkai buang..cam johan 3 cabag g..haha
syukur le ade tngn..yg takde tngn tuh nak halang cmne..hehe..gurau jeee..,,,...
TenangSudey said…
betul... adab tu sgtlah penting.. cerminkan diri kita melalui adab sopan yang baik